10.9.2017 Rozhovor pápeža s kolumbijským jezuitmi: Amoris laetitia treba čítať v celku
Niekoľkostranový rozhovor publikoval na internete jezuitský časopis La Civiltà Cattolica. Svätý Otec František sa v tejto súvislosti vyjadril k polemikám o spoľahlivosti morálneho učenia v apoštolskej exhortácii Amoris laetitia.
Filozofia i teológia musia byť v kontakte so životom: „Filozofia nie v laboratóriu, ale v živote, v dialógu s realitou. (…)Benedikt XVI. mluví o pravdě jako o setkání, tudíž zde nejde o klasifikaci, nýbrž cestu A to isté platí aj o teológii, ale toto nemá znamenať akési ‚zbastardenie‘ teológie, ale naopak. Ježišova teológia bola tou najreálnejšou vecou zo všetkých, vychádzala z reality a stúpala až k Otcovi. Vychádzal zo semienka, z podobenstva, z určitého faktu a vysvetľoval ich. Ježiš si prial robiť teológiu, ktorá je hlboká, a tou hlbokou realitou je Pán.
Ja rád opakujem, že na to, aby človek bol dobrým teológom, je okrem štúdia potrebná oddanosť, byť bystrými a zachytiť realitu, nad týmto všetkým treba reflektovať na kolenách. Muž, ktorý sa nemodlí, žena, ktorá sa nemodlí, nemôže byť teológom či teologičkou. Bez modlitby bude akýmsi kompendiom, pochodujúcou príručkou, v ktorej je všetko. Ale dnes otázka spočíva v tom, ako vyjadríš Boha ty, ako vyjadríš, kto je Boh, ako sa prejavujú Duch, Kristove rany, Kristovo tajomstvo, počnúc od Listu Filipanom 2,7 a ďalej… Ako vysvetlíš tieto tajomstvá a ako ich za chodu vysvetľuješ, a ako učíš tomu stretnutiu, ktoré je milosťou.“
Pápež František sa v rámci odpevede na otázku o úlohe filozofov a teológov zároveň vyjadril aj k svojej najnovšej posynodálnej exhortácii Amoris laetitiao láske v rodine.
„Využijem túto otázku, aby som povedal jednu vec, ktorú, myslím si, treba povedať v záujme spravodlivosti, a aj v záujme lásky. Počúvam totiž mnoho komentárov o posynodálnej apoštolskej exhortácii, ktoré si zaslúžia rešpekt, lebo sú povedané Božími deťmi, avšak sú pomýlené. Aby sme pochopili Amoris laetitia, je treba ju čítať od vrchu až po spodok. Začať prvou kapitolou, pokračovať ďalej druhou a tak ďalej. A uvažovať. A čítať to, čo bolo na synode povedané,“ .
„Po druhé, niektorí tvrdia, že Amoris laetitia nestojí na katolíckej morálke, alebo aspoň že to nie je morálka, ktorá by bola istá. K tomu chcem opäť s jasnosťou povedať, že morálka v Amoris laetitia je tomistická, tá od veľkého Tomáša. Môžete o tom hovoriť s veľkým teológom, spomedzi dnes najlepších a najvyzretejších, kardinálom Schönbornom.
„Toto chcem povedať preto, aby ste pomohli tým, čo sú v presvedčení, že morálka je čistá kazuistika. Pomôžte im, aby si uvedomili, že veľký Tomáš vlastní obrovské bohaststvo, schopné inšpirovať nás ešte aj dnes. Avšak na kolenách, vždy na kolenách