7.1.2019 Svätý Otec v novom roku pokračuje v homíliách z Domu sv. Marty
V dnešnej homílii sa pápež František sústredil na liturgické čítanie z Prvého Jánovho listu (1 Jn 3,22-4,6), kde čítame:
„Milovaní, od Boha dostaneme všetko, o čo len budeme prosiť, lebo zachovávame jeho prikázania a robíme, čo sa jemu páči. A toto je jeho prikázanie: aby sme verili v meno jeho Syna Ježiša Krista a milovali jeden druhého, ako nám prikázal…
Milovaní, neverte každému duchu, ale skúmajte duchov, či sú z Boha; lebo do sveta vyšlo mnoho falošných prorokov. ..
„Jedine tak môžeme prosiť o to, čo chceme, odvážne a bez ostychu“ –
„Veriť, že Boh, Syn Boží prišiel v tele, stal sa jedným z nás. Toto je viera v Ježiša Krista: v Ježiša Krista, konkrétneho Boha, ktorý bol počatý v lone Márie, narodil sa v Betleheme, vyrastal ako dieťa, ktorý utiekol do Egypta, vrátil sa do Nazareta, naučil sa čítať s oteckom, pracovať, rozvíjať sa a potom prišlo verejné hlásanie… Je konkrétny: konkrétny človek, človek, ktorý je Boh, ale človek. Nie je to Boh prestrojený za človeka. Nie. Človek, Boh, ktorý sa stal človekom. Kristovo telo. Toto je konkrétnosť prvého prikázania. Druhé je tiež konkrétne. Milovať, milovať sa navzájom, konkrétna láska, nie láska vo fantázii: „Ľúbim ťa, ach, ako veľmi ťa ľúbim“ a potom ťa svojím jazykom zničím, ohováraním… Nie, nie, nie. Láska v konkrétnosti. To znamená, že Božie prikázania sú konkrétnosť a kritériom kresťanstva je konkrétnosť, nie idey a krásne slová… Konkrétnosť. A v tomto spočíva výzva.“
Apoštol Ján bol nadšencom Božieho vtelenia, ktorá je mu kritériom pre rozlišovanie duchov, ku ktorému nabáda:» každému duchu hneď neverte, ale skúmajte duchov, či sú z Boha «.
„Život kresťana je konkrétnosť vo viere v Ježiša Krista a v dobročinnej láske, ale je to aj zápas, pretože vždy ti prichádzajú myšlienky alebo falošní proroci, ktorí ponúkajú Krista „soft“, takmer bez tela, a lásku k blížnemu ako čosi len relatívne…“
Diabol sa vždy snaží vzdialiť nás od Ježiša, aby sme nezotrvali v Ježišovi. Preto je nevyhnutná „duchovná bdelosť“.
Nejde len o hriechy, ktorých sa človek dopustil, ale kresťan si potrebuje na konci dňa nájsť dve, tri, či päť minút a pýtať sa, čo sa odohralo v jeho srdci, aké pohnútky alebo dokonca aké vnuknutia -„bláznovstvo Pánovo“ v tom dni prežil, pretože „niekedy nás Duch pobáda k šialenstvám, ale sú to „veľké Božie šialenstvá“.
Pápež František to ilustroval na prípade jedného z prítomných na svätej omši, ktorý pred 40 rokmi opustil Taliansko, aby bol misionárom medzi malomocnými v Brazílii alebo ako svätá Františka Xavéria Cabriniová, ktorá bola vždy na cestách, aby liečila migrantov.
„Kto mi môže pomôcť rozlišovať? Boží ľud, Cirkev, jednomyseľnosť Cirkvi, brat, sestra, ktorí majú charizmu pomôcť nám vidieť jasne. Preto je pre kresťana dôležitý duchovný rozhovor s ľuďmi duchovnej autority. Nie je potrebné ísť za pápežom alebo biskupom, aby som zistil, či to, čo cítim, je dobré. Veď je toľko ľudí, kňazov, rehoľníkov, laikov, ktorí majú túto schopnosť pomôcť vidieť čo sa deje v mojej duši, aby som sa nezmýlil. Ježiš to musel urobiť na začiatku svojho života, keď ho diabol navštívil na púšti a navrhol mu tri veci, ktoré neboli podľa Božieho Ducha. A on odmietol diabla Božím slovom. A ak sa to stalo Ježišovi, tak aj nám, aj nám. Nemajme strach.“
Boh sa stal konkrétnym, keď sa narodil z konkrétnej ženy, žil konkrétny život, zomrel konkrétne smrťou a žiada nás, aby sme mali radi bratov a sestry konkrétne, aj keď niektorých nie je ľahké mať rád, „končil pápež František dnešnej homílii pri rannej omši v kaplnke domu sv. Marty.