30.12.2015 Vianočná generálna audiencia: Pokorný Boh a duchovné detstvo kresťana
Bratia a sestry, dobrý deň! Dnes je trochu chladnejšie, je tak?
V tieto vianočné dni máme pred sebou Dieťa Ježiša. Som si istý, že je ešte stále veľa rodín, ktoré vo svojich domovoch zhotovujú jasličky a pokračujú tak v peknej tradícií, ktorá siaha k sv. Františkovi z Assisi; v tradícii, ktorá v našich srdciach stále udržuje živým tajomstvo Boha, ktorý sa stal človekom.
Úcta k Jezuliatku je veľmi rozšírená. Mnohí svätci a svätice ju rozvíjali vo svojej každodennej modlitbe a túžili formovať svoj život podľa vzoru Dieťaťa Ježiša. Zvlášť mám na mysli sv. Teréziu z Lisieux, ktorej meno ako rehoľníčky karmelitánskeho rádu bolo Terézia od Dieťaťa Ježiša a svätej Tváre. Ona, ktorá je tiež Učiteľkou Cirkvi, vedela žiť a navonok i dosvedčovať to „duchovné detstvo“, ktoré do seba vstrebávame práve tým, keď v škole Panny Márie rozjímame nad pokorou Boha, ktorý sa pre nás stal maličkým. A toto je veľké tajomstvo: Boh je pokorný! My, ktorí sme namyslení, plní márnomyseľnosti a kadečo si o sebe namýšľame, sme ničím! On, ktorý je veľký, je pokorný a stáva sa dieťaťom. Toto je pravé tajomstvo! Boh je pokorný. To je nádherné!
To, že sa v danom čase Boh stal dieťaťom v božsko-ľudskej osobe Krista, musí mať osobitný význam pre našu vieru. Je pravdou, že jeho smrť na kríži a jeho zmŕtvychvstanie sú najvyšším vyjadrením jeho vykupiteľskej lásky, no nezabúdajme na to, že celý jeho pozemský život je zjavením i vyučovaním. Vo vianočnom období si pripomíname jeho detstvo. Aby sme rástli vo viere, budeme potrebovať častejšie kontemplovať malého Ježiška. Isteže, o tomto jeho úseku života nevieme nič. Z tých niekoľko indikácií, ktoré máme k dispozícii, sa dozvedáme, že mu po ôsmich dňoch po narodení bolo dané meno, že bol predstavený v Chráme (porov. Lk 2,21-28), a tiež, že sa mu prišli pokloniť Mudrci a že nasledoval útek do Egypta (porov. Mt 2,1-23). Potom je tu veľký skok až do doby, keď už dvanásťročný Ježiš spolu s Máriou a Jozefom putuje na Veľkú noc do Jeruzalema a keď miesto toho, aby sa vrátil so svojimi rodičmi, zostáva v chráme a zhovára sa s učiteľmi Zákona.
Ako možno vidieť, je toho málo, čo vieme o Dieťati Ježišovi, avšak môžeme sa od neho veľa naučiť, ak sa pozrieme na život detí. Je to pekný zvyk vlastný rodičom a starým rodičom, pozorovať deti pri tom, čo robia. Predovšetkým objavujeme, že deti chcú mať našu pozornosť. Musia byť v centre našej pozornosti. Pretože sú namyslené? Nie, pretože potrebujú cítiť, že sú chránené. Aj pre nás je nevyhnutné, aby sme do stredu nášho života dali Ježiša a pochopili, hoci sa to môže zdať paradoxné, že nesieme zodpovednosť za jeho ochranu. Ježiš chce zostať v našom náručí; túži, aby sme sa o neho postarali a aby sa jeho a náš pohľad stretli. Okrem toho vyčarením úsmevu na tvári Dieťaťa Ježiša mu dáme najavo našu lásku a našu radosť z toho, že je medzi nami. Jeho úsmev je znakom lásky, ktorá nás uisťuje o tom, že sme milovaní.
Napokon, deti milujú hry. Hrať sa s dieťaťom ale znamená opustiť našu logiku a vstúpiť do tej jeho. Ak chceme, aby sa dieťa bavilo, je nevyhnutné pochopiť, čo sa mu páči. Je to pre nás lekcia. Pred Ježišom sme pozvaní zanechať naše predstieranie sebestačnosti – a toto je jadro problému: naša predstieraná sebestačnosť – a namiesto toho máme prijať pravú formu slobody, spočívajúcu v rozpoznaní toho, koho máme pred sebou, a v službe jemu. On, Dieťa, je Božím Synom, ktorý prichádza, aby nás zachránil. Prišiel medzi nás, aby nám zjavil tvár Otca bohatého na lásku a milosrdenstvo. Vezmime teda malého Ježiška do náručia a dajme sa do jeho služby: On je zdroj lásky a pokoja. A bude to veľmi pekné, ak dnes, keď sa vrátime domov, prídeme k jasličkám, pobozkáme Ježiška a povieme: „Ježiš, chcem byť pokorný ako ty, pokorný ako Boh“. A keď ho poprosíme o túto milosť.