25.6.2018 Pápež nadácii Gravissimum Educationis: Výchova k nádeji uprostred globalizácie
„Len zmenou vzdelávania sa môže zmeniť svet,“ Svätý Otec im predložil niekoľko návrhov na uvažovanie. Prvým je vytváranie siete, vďaka čomu dôjde k prepojeniu jednotlivých článkov vzdelávacieho systému a je tak šanca lepšie odpovedať na jednotlivé výzvy.
„Zosieťovať znamená vytvárať miesta stretnutia a dialógu v rámci vzdelávacích inštitúcií a propagovať ich aj mimo, s občanmi pochádzajúcimi z iných kultúr, z iných tradícií, z rôznych náboženstiev, aby kresťanský humanizmus upieral svoj pohľad na univerzálnu situáciu dnešného ľudstva.“
Pápež František poukázal aj na potrebu vytvoriť zo školy výchovnú komunitu, v ktorej nejde len o vzdelávanie, ale aj o odovzdávanie skúseností medzi generáciami. Vzhľadom na to, že dnešné výzvy majú stále globálnejší charakter, katolícke vzdelávanie má pomáhať k uvedomeniu, že „morálna zodpovednosť dnešného človeka pokrýva nielen určitý priestor, ale šíri sa aj s časom, a tak súčasné rozhodnutia dopadajú na budúce generácie.“
Další očekávání, na které je výchova povolána reagovat (…), je touha po naději . «nenechajme si ukradnúť nádej – touto výzvou jsem chtěl povzbudit muže a ženy naší doby, aby se pozitivně střetávali se sociálními změnami a vstupovali do této reality ve světle, které vyzařuje z příslibu křesťanské spásy. Sme volaní nestrácať nádej, pretože musíme darovať nádej dnešnému globálnemu svetu. «Globalizovať nádej» a «podoprieť nádej globalizácie» sú základné úlohy poslania katolíckeho vzdelávania.
Globalizace bez naděje a vize je totiž podmíněna hospodářskými zájmy, které se leckdy vzdalují správnému pojímání obecného blaha, a lehce vede k sociálnímu napětí, ekonomickým konfliktům a zneužití moci.
„Musíme globalizovanému světu dodat duši takovou intelektuální a mravní formací, která by dokázala uchopit to, co je na globalizaci dobrého, a napravit to záporné.“
V závere pápež František pripomenul základné kritériá práce, ktorou prítomní podporujú originálne vzdelávacie projekty. Prvým je zachovanie kresťanskej a cirkevnej identity, druhým je úsilie o kvalitu a do tretice je to zameranie na spoločné dobro.