21.2.2021 Pápež: nechajte sa premeniť púšťou
„Drahí bratia a sestry, dobrý deň!
Túto stredu sme začali našu pôstnu cestu obradom popolca. Dnes, v prvú nedeľu tohto liturgického obdobia, nám Božie slovo ukazuje cestu, ako prežiť s úžitkom týchto štyridsať dní, ktoré vedú ku sláveniu Veľkej noci. Je to cesta ktorú prešiel Ježiš, o ktorej nám Evanjelium jadrným Markovým štýlom hovorí, že, skôr ako začal svoje ohlasovanie, sa utiahol na štyridsať dní do púšte, kde ho pokúšal Satan (porov. 1,12-15).
Evanjelista zdôrazňuje, že „Duch“ – Duch Svätý – „hnal Ježiša na púšť“ (porov. v. 12). Duch Svätý, ktorý na neho zostúpil hneď po krste, ktorý prijal od Jána v rieke Jordán, ten istý Duch ho teraz ženie na púšť, aby čelil Pokušiteľovi, aby bojoval proti diablovi. Celý Ježišov život je v znamení Ducha Svätého, ktorý ho oduševňuje, inšpiruje, vedie.
Zamyslime sa však nad púšťou. Pristavme sa na chvíľu pri tomto prírodnom a symbolickom prostredí, ktoré je tak dôležité v Biblii. Púšť je miestom, kde Boh hovorí k srdcu človeka a kde odpoveď vytryskuje v podobe modlitby, teda púšť samoty, kde je srdce odpútané od iných vecí a len v tejto osamelosti sa otvára Božiemu slovu. Je to ale tiež miesto skúšky a pokušenia, kde Pokušiteľ, využívajúc ľudskú krehkosť a potreby prichádza so svojou lžou ako alternatívou voči hlasu Božiemu. Ukazuje inú cestu, cestu podvodu. Pokušiteľ zvádza. Vskutku, počas Ježišových štyridsiatich dní na púšti, sa začína „duel“ medzi Ježišom a diablom, ktorý sa zavŕši umučením a krížom.
Celé Kristovo účinkovanie je zápasom proti Zlému v jeho mnohorakých prejavoch: uzdravenia z chorôb, exorcizmy posadnutých, odpustenie hriechov. Je to boj. Po prvej fáze, v ktorej Ježiš dokazuje, že hovorí a koná Božou mocou, sa zdá, akoby mal diabol navrch, keď je Boží Syn odmietnutý, opustený a napokon zajatý a odsúdený na smrť. Zdá sa, akoby víťazom mal byť diabol. V skutočnosti však práve smrť bola tou poslednou „púšťou“, ktorou bolo treba prejsť na definitívne porazenie Satana a vyslobodenie nás všetkých z jeho moci. A takto Ježiš zvíťazil v púšti smrti skrze víťazstvo v zmŕtvychvstaní.
Každý rok na začiatku Pôstneho obdobia nám toto evanjelium o pokúšaní Ježiša na púšti pripomína, že život kresťana je, v stopách Pána, bojom proti duchu zla. Ukazuje nám, že Ježiš dobrovoľne čelil Pokušiteľovi a zvíťazil; a zároveň nám pripomína, že diablovi je umožnené vplývať pokušeniami aj na nás. Musíme si byť vedomí prítomnosti tohto prefíkaného nepriateľa, ktorý má za lubom naše večné odsúdenie, naše zlyhanie. Musíme sa pripraviť ako sa pred ním brániť a poraziť ho. Božia milosť nám zaručuje, s vierou, modlitbou a pokáním, víťazstvo nad nepriateľom.
Chcel by som ale zdôrazniť jednu vec: v pokušeniach Ježiš nikdy nevedie s diablom dialóg, nikdy. Vo svojom živote Ježiš s diablom nikdy neviedol dialóg, nikdy. Alebo ho vyháňa z posadnutých preč, alebo nad ním vynáša súd, alebo poukazuje na jeho zlomyseľnosť, ale nikdy nie dialóg. A na púšti sa zdá, akoby tam prebiehal rozhovor, lebo diabol mu dáva tri návrhy a Ježiš odpovedá. No Ježiš neodpovedá svojimi slovami; odpovedá Božím slovom, tromi úryvkami z Písma.
A toto platí pre nás všetkých. Keď sa zvodca priblíži a začne nás zvádzať: „Ale veď mysli na toto, urob toto…“, pokušením je viesť s ním dialóg, ako to urobila Eva. Eva povedala: „Nuž, nedá sa, lebo my…“ – a vstúpila do rozhovoru. A ak my vstúpime do dialógu s diablom, budeme porazení. Zapíšte si to do hlavy i do srdca: s diablom sa nikdy nevedie dialóg, neexistuje s ním dialóg. Iba Božie slovo.
V období Pôstu Duch Svätý poháňa aj nás, tak ako Ježiša, vstúpiť na púšť. Nejde tu – ako sme to videli – o nejaké fyzické miesto, ale o existenciálny rozmer ticha, načúvania Božiemu slovu, aby sa v nás uskutočnilo opravdivé obrátenie. Nemajme strach z púšte, vyhľadávajme viac chvíľ na modlitbu, stíšenie sa, zahĺbenia sa do seba. Nebojme sa. Sme povolaní kráčať po Božích cestách, obnovujúc si naše krstné sľuby: zrieknuť sa Satana, všetkých jeho skutkov a všetkých jeho lákadiel. Nepriateľ tu číha, dajte pozor. A nikdy s ním neveďme rozhovor. Zverme sa do materského príhovoru Panny Márie.“