19.4.2015 Poludňajší príhovor: Každý kresťan je povolaný byť svedkom vzkriesenia
„Drahí bratia a sestry, dobrý deň!
V biblických čítaniach dnešnej liturgie dvakrát rezonuje slovíčko „svedkovia“. Prvýkrát vychádza z pier apoštola Petra, ktorý potom čo uzdravil chromého pri bráne Jeruzalemského chrámu, volá: «Zabili ste pôvodcu života, ale Boh ho vzkriesil z mŕtvych; a my sme toho svedkami» (Sk 3,15). Druhýkrát zaznieva z úst vzkrieseného Ježiša, ktorý vo veľkonočný večer otvára myseľ učeníkov pre tajomstvo svojej smrti a zmŕtvychvstania a hovorí im: «Vy ste toho svedkami» (Lk 24,48). Apoštoli, ktorí na vlastné oči videli vzkrieseného Krista, nemohli o tejto svojej mimoriadnej skúsenosti mlčať. On sa im ukázal, aby sa pravda o jeho zmŕtvychvstaní mohla skrze ich svedectvo dostať ku všetkým. A Cirkev má za úlohu naďalej v tomto poslaní pokračovať; každý pokrstený je povolaný slovom a životom vydávať svedectvo, že Ježiš vstal z mŕtvych, že Ježiš je živý a prítomný medzi nami. My všetci sme povolaní vydávať svedectvo, že Ježiš je živý.
Môžeme sa ale spýtať: „Čo znamená byť svedkom?“ Svedok je človek, ktorý videl, ktorý si pamätá a ktorý rozpráva. Vidieť, pamätať si a vyrozprávať sú tri slovesá, ktoré vyjadrujú jeho identitu a poslanie. Svedok je niekto, kto videl, objektívnym pohľadom istú skutočnosť videl, no nie s okom ľahostajným; uvidel a nechal sa do udalosti vtiahnuť. Z tohto dôvodu si pamätá, nielen preto, že vie presne zrekonštruovať udalosti, ktoré sa odohrali, ale aj preto, že dané udalosti k nemu prehovorili a on zachytil ich hlboký zmysel. Svedok teda rozpráva, ale nie chladným a dištancovaným spôsobom, ale ako niekto, kto sa sám nechal vtiahnuť do veci a od toho dňa zmenil svoj život. Svedkom je niekto, kto zmenil svoj život.
Obsahom kresťanského svedectva nie je nejaká teória, ani nie ideológia či komplexný systém predpisov a zákazov, prípadne nejaký moralizmus, ale je ním posolstvo spásy, konkrétna udalosť, či skôr osoba: je ním vzkriesený Kristus, žijúci a jediný Spasiteľ všetkých. O ňom môžu svedčiť všetci tí, ktorí získali osobnú skúsenosť s ním, v modlitbe a v Cirkvi, skrze cestu, ktorá má svoje základy v krste, svoju výživu v Eucharistii, svoje spečatenie v birmovaní, svoje neustále obrátenie vo sviatosti pokánia. Vďaka tejto ceste, ktorá je neustále vedená Božím slovom, sa každý kresťan môže stať svedkom vzkrieseného Ježiša. A jeho svedectvo je tým hodnovernejšie, čím zjavnejšie je viditeľné zo spôsobu života, ktorý je evanjeliový, radostný, odvážny, mierny, pokojamilovný a naplnený milosrdenstvom. Ak ale kresťan podľahne pohodliu, márnivému spôsobu života, egoizmu, ak sa stane hluchým a slepým v otázke „vzkriesenia“ toľkých svojich bratov, ako bude môcť komunikovať druhým živého Ježiša, ako bude môcť komunikovať oslobodzujúcu moc živého Ježiša a jeho nekonečnú nehu?
Nech nás Mária, naša Matka, podopiera svojím príhovorom, aby sme sa mohli stať – aj pri našich limitoch, ale milosťou viery – svedkami vzkrieseného Pána, prinášajúc tým, ktorých stretávame veľkonočné dary radosti a pokoja.“