15.11.2019 Pápež prirovnal hospodárske zločiny k zločinom proti ľudskosti
Svätý Otec hovoril o tzv. modlárstve trhu:
Pozrime sa na dve výrazná hľadiska zo súčasného kontextu. Po prvé – idolatria trhu.
„Krehká, zraniteľná osoba je bezbranná voči záujmom zbožšťovaného trhu, z ktorých sa stávajú absolútne pravidlá. Dnes majú niektoré ekonomické sektory viac moci, než samotné štáty a táto realita je ešte evidentnejšie v dobe globalizácie špekulatívneho kapitálu. Princíp maximalizácie zisku, zbavený akéhokoľvek iného zreteľa, vedie k automatickej exklúzii, ktorá násilne a kruto dopadá na ľudí núdznych a zároveň odsudzuje budúce pokolenia k tomu, že budú platiť náklady vyžiadané na životnom prostredí. Prvá vec, ktorú by sa dnes mali právnici pýtať seba samých, je možnosť, ako svojimi znalosťami zabrániť tomuto javu, ktorý ohrozuje demokratické inštitúcie a samotný rozvoj ľudstva.
Závažnosť hospodárskych zločinov
Jedným z častých zanedbaní trestného práva, je mizivá alebo vôbec žiadna pozornosť venovaná trestným činom páchaným tými najmocnejšími, najmä makrodelikvencii korporácií. Týmito slovami nepreháňam! Oceňujem preto, že na vašom kongrese ste k tejto problematike prihliadli. Globálny finančný kapitál stojí pri pôvode závažných deliktov namierených nielen proti vlastníctvu, ale aj proti ľuďom a životnému prostrediu. Jedná sa o organizovanú kriminalitu, zodpovednú, okrem iného, za prezadĺženosť štátov a plienenie prírodných zdrojov našej planéty. Trestné právo nemôže prehliadať správanie, ktoré ťažia z asymetrických situácií a využíva svoje dominantné postavenie na úkor kolektívneho blahobytu. To sa napríklad deje, keď sa špekulatívne vyvolá umelé zníženie cien štátnych dlhopisov, bez ohľadu na to, že to môže ovplyvniť či zhoršiť ekonomickú situáciu celého národa.
Ak tieto delikty vedú k hladu, biede, nútenej migrácii, smrti na liečiteľné choroby, ničeniu životného prostredia a genocíde domorodých národov, ich závažnosť je na úrovni zločinov proti ľudskosti. Elementárny zmysel pre spravodlivosť by naopak napovedal, že takéto správanie, za ktoré väčšinou nesú zodpovednosť nadnárodné korporácie, nezostane bez trestu… Najmä potom všetky ich činy, ktoré možno nazvať skutočnou „ekocidou
Eko-cídy sú aj zločinmi proti pokoju
„V tomto zmysle nedávno otcovia na synode pre panamazonský región navrhli definíciu ekologického hriechu ako úkonu alebo zanedbanie, namiereného proti Bohu, blížnemu, komunite alebo životnému prostrediu. Hreší proti budúcim generáciám a prejavuje sa skutkami, ktorými sa znečisťuje životné prostredie, narušuje sa jeho harmónia, zasahuje sa do princípov previazanosti v rámci stvorenia a trhajú sa jeho solidárne siete. Je to hriech proti čnosti spravodlivosti. Pri vašom rokovaní ste pojmom »ekocida« označili stratu, poškodenie alebo zničenie ekosystémov na určitom území do tej miery, že to pôsobí vážnu ujmu jeho obyvateľom. Ide o piatu kategóriu zločinov proti mieru a ako taká by mala byť uznaná medzinárodným spoločenstvom. Chcel by som apelovať na všetkých lídrov a referentov tohto sektoru, aby svojou snahou prispeli k zaisteniu adekvátnej právnej ochrany nášho spoločného domu.“
„Rozmýšľame o tom, že musíme zaviesť do Katechizmu Katolíckej cirkvi hriech proti ekológii, ekologický hriech proti spoločnému domu.“
Zneužívanie sankčnej moci vo svete narastá
Pápež upozornil aj na čoraz častejšie zneužívanie sankčnej moci. Osobitne spomenul nesprávne, svojvoľné použitie väzby v predsúdnom konaní, neúmerné použitie sily členmi bezpečnostných síl, kultúru skartovania a nenávisti zameranú proti istým etnickým či sociálnym skupinám a tzv. lawfare – čiže boj prostredníctvom právnických ťahov.S jeho pomocou sa manipuluje s bojom proti údajnej korupcii s cieľom zosadiť nepohodlné vlády, zredukovať sociálne práva a priživovať znechutenie politikou, z ktorého čerpajú tí, ktorí túžia po autoritatívnom výkone moci.
„Je zaujímavé, že využívanie daňových rajov, prostriedok na ukrývanie každého druhu zločinov, nie je vnímané ako vec korupcie a organizovaného zločinu. Analogicky, hromadné javy privlastnenia si verejných fondov prechádzajú ako nepozorované alebo sú minimalizované, akoby boli len púhymi konfliktmi záujmov. Pozývam všetkých, aby o tom uvažovali.“
Apel na zodpovednosť
„Každá osoba povolaná k vykonávaniu úlohy v tejto oblasti musí mať neustále na pamäti, na jednej strane rešpektovanie zákona, ktorého predpisy treba zachovávať s pozornosťou a povinnosťou svedomia adekvátnym k závažnosti následkov. Na druhej strane je treba pamätať na to, že zákon sám o sebe nikdy nemôže uskutočniť účel trestu; je treba, aby sa jeho aplikácia uskutočnila so zreteľom na efektívny prospech zainteresovaných osôb. Toto prispôsobenie zákona konkrétnosti prípadov a osôb je nevyhnutným a zároveň ťažkým cvičením.
Pre to, aby sa trestná súdna funkcia nestala cynickým a neosobným mechanizmom, je treba vyrovnané a pripravené osoby, no predovšetkým zapálené pre spravodlivosť, vedomé si veľkej povinnosti a obrovskej zodpovednosti, ktorú plnia.“ Iba takto každý zákon – akýkoľvek zákon, nielen trestný – nebude cieľom sám o sebe, ale bude slúžiť ľuďom, ktorých sa týka
V kresťanskej vízii sveta vzor spravodlivosti zosobňuje Ježiš Kristus. On aj napriek podstúpenej násilnej smrti, prináša po zmŕtvychvstaní posolstvo pokoja, odpustenia a zmierenia.
Tieto hodnoty sú ťažko dosiahnuteľné, ale nevyhnutné pre dobrý život všetkých ľudí. Naše spoločnosti sú povolané k tomu, aby smerovali k spravodlivosti založenej na dialógu a stretnutí, aby tam, kde je to možné, boli obnovené vzťahy pretrhnuté trestným činom. Nemyslím, že niečo také je utópia, ale určite je to veľká výzva. Výzva, ktoré sa máme zhostiť, ak chceme nakladať s problémami nášho občianskeho spolužitia racionálne, pokojne a demokraticky. „
Pápež pripomenul i dôležitý princíp spravodlivosti: „ide o vykonanie spravodlivosti pre obeť a nie o popravenie agresora“. Svätý Otec nezabudol zdôrazniť dôležitosť sprevádzania väzňov k znovuzačleneniu do spoločnosti i to, že pobyt vo väzení musí obsahovať rozmer nádeje