14.9.2017 Svätý Otec po prázdninách obnovil ranné homílie: Vstúpme do tajomstva kríža
Svätý Otec opäť začal so slávením ranných svätých omší za účasti veriacich v kaplnke Domu sv. Marty vo Vatikáne po letnej prestávke.
Dnes, na sviatok Povýšenia Svätého kríža, pápež František upozornil v homílii na dve duchovné pokušenia pred Kristovým krížom. Prvým je myslieť na Krista bez kríža, to znamená brať ho len ako „duchovného majstra“, a druhým je myslieť na kríž bez Krista, to znamená bez nádeje a v akomsi duchovnom „masochizme“.
Centrom zamyslenia Svätého Otca bolo „tajomstvo lásky“, predstavované krížom. Liturgia o ňom hovorí ako o vznešenom a spoľahlivom strome. Pápež František upozorňuje, že nie je vždy ľahké pochopiť kríž: „Len pomocou kontemplácie pokročíme v chápaní tohto tajomstva lásky“. A keď Ježiš vysvetľuje toto tajomstvo Nikodémovi, používa dve slovesá: „vystúpiť“ a „zostúpiť“, ako to čítame v dnešnom evanjeliu (Jn 3,13-17). Toto, zdôrazňuje Svätý Otec, „je tajomstvo kríža.“
V liste Filipanom (Flp 2,6-11) v dnešnom prvom čítaní svätý Pavol hovorí, že Ježiš „sa uponížil“, keď sa stal poslušným až na smrť na kríži:
„Toto je Ježišovo zostúpenie: až dole, k poníženiu, vyprázdnil seba samého z lásky, a preto ho Boh vyvýšil a dal mu vystúpiť. Len ak my dokážeme pochopiť tento zostup až na dno, môžeme pochopiť spásu, ktorú nám ponúka toto tajomstvo lásky.“
Nie je to ľahké, pretože vždy sú pokušenia brať do úvahy len jednu polovicu a druhú nie. Avšak je pravda, že sv. Pavol povedal Galaťanom tvrdé slová, „keď podľahli pokušeniu nevstúpiť do tajomstva lásky, ale ho vysvetľovať.“ Ako aj had naviedol Evu a na púšti otrávil Izraelitov, a tak im počarila „ilúzia Krista bez kríža alebo kríža bez Krista“. „Toto sú tie dve pokušeniavetlil:
„Kristus bez kríža, ktorý nie je Pánom, len akýmsi majstrom, nič viac. To je to, čo azda hľadal nevedomky Nikodém. Je to jedno z pokušení. Áno, Ježiš ktorý je dobrý, je učiteľ, ale bez kríža. ‚Kto vám počaril takouto predstavou?‘ – reaguje rozčúlene Pavol. Predstavovať si Ježiša Krista, ale nie ukrižovaného. Tým druhým pokušením je kríž bez Krista, úzkostne zostávať dole, sklonení pod ťarchou hriechu, bez nádeje. Je to určitý druh duchovného „masochizmu“. Len kríž, ale bez nádeje, bez Krista“.
Avšak kríž bez Krista by bol len akýmsi „tajomstvom tragédie“ na spôsob pohanských divadelných tragédií, upozornil pápež František:
„No kríž je tajomstvom lásky, kríž je verný, kríž je vznešený. Môžeme sa na chvíľku zastaviť a každý z nás nech sa opýta sám seba: Je pre mňa ukrižovaný Kristus tajomstvom lásky? Nasledujem Ježiša bez kríža, ako duchovného majstra, ktorý ma naplní útechou, dobrými radami? Nasledujem kríž bez Ježiša, stále lamentujúc, v akomsi „masochizme“ ducha? Nechávam sa viesť týmto tajomstvom poníženia, úplného vyprázdnenia, a pozdvihnutia Pána?“
Kiež nám Pán dá milosť „nehovorím že pochopiť, ale vstúpiť“ do tohto tajomstva lásky: „potom so srdcom, mysľou, telom, celí ako sme, niečo pochopíme“.