14.6.2016 Ranná homília pápeža: Dokonalosť kresťana spočíva v modlitbe za nepriateľov
– Keď sa dokážeme modliť „za tých, ktorí nás nemajú v láske“ urobí to z našich nepriateľov lepších ľudí a z nás viac „synov Otca“. S touto úvahou sa dnes prihovoril pápež František veriacim v Dome sv. Marty. Svätý Otec sa nechal inšpirovať liturgickým čítaním z Evanjelia podľa Matúša, v ktorom Ježiš vyzýva k úsiliu o dokonalosť, ktorej prejavom je láska ku všetkým, i k nepriateľom.
Ježiš pozýva svojich nasledovníkov, aby boli dokonalí ako je dokonalý nebeský Otec a vysvetľuje im: „Počuli ste, že bolo povedané (…). Ale ja vám hovorím“. Teda Božie slovo a dva nezlučiteľné spôsoby jeho chápania. Učeníci si môžu vybrať medzi suchým vypočítavaním povinností a zákazov alebo pozvaním milovať Otca a bratov celým svojím srdcom vrátane vlastného nepriateľa. Svätý Otec pripomenul, že „výklad Zákona bol v tom období v kríze“:
„Bol to výklad príliš teoretický, kazuistický; dá sa povedať, že to bolo také zákonodarstvo, v ktorom chýbalo samotné srdce Zákona, ktorý nám Boh dal, a tým je Božia láska. Z toho dôvodu Pán opakuje to, čo bolo v Starom zákone: Ktoré je najväčšie prikázanie? Milovať Boha celým srdcom, zo všetkých síl, celou dušou a blížneho ako seba samého. Vo výklade zákonníkov toto nebolo príliš v centre. V centre boli prípady: môže sa robiť toto? Až pokiaľ možno zájsť v tamtom? A čo ak to nemožno?… Vlastná kazuistika zákona. Ježiš sa toho ujme a nanovo podáva pravý zmysel Zákona, aby ho doviedol do svojej plnosti“.
Svätý Otec František upozorňuje na to, že Ježiš ponúka „mnoho príkladov“, aby ukázal prikázania v novom svetle. „Nezabiješ,“ ako hovorí, môže dokonca znamenať neuraziť brata i ďalšie postoje, a vysvetľuje tak, že láska je „štedrejšia než litera zákona“. Vyjadruje to požiadavkou darovať tomu, kto žiadal o časť odevu navyše i plášť a s tým, kto žiadal o sprevádzanie na jednu míľu prejsť aj dvojnásobok:
„Je to práca, ktorá nie je len prácou pre naplnenie zákona, ale je to uzdravenie srdca. V tomto vysvetlení, ktoré Ježiš predkladá o prikázaniach – najmä v Evanjeliu podľa Matúša – je cesta uzdravenia: srdce zranené dedičným hriechom – my všetci máme srdce poranené hriechom, všetci – sa musí vydať na cestu uzdravenia a uzdraviť sa, aby sa podobalo Otcovi, ktorý je dokonalý: ‚Vy teda buďte dokonalí, ako je dokonalý váš nebeský Otec’. Je to cesta uzdravenia, aby sme boli synmi, ako Otec“.
Ako ďalej vysvetlil vo svojej homílii pápež František, to, k čomu nás všetkých v dnešnom evanjeliu Ježiš pozýva, je dokonalosť: „Počuli ste, že bolo povedané: ‚Milovať budeš svojho blížneho a nenávidieť svojho nepriateľa. Ale ja vám hovorím: Milujte svojich nepriateľov a modlite sa za tých, čo vás prenasledujú’“. „Je to posledný stupienok“ na tejto ceste, ktorý je podľa Svätého Otca najťažší. Petrov nástupca si tiež zaspomínal z detstva, ako bolo v Argentíne zvykom modliť sa, aby jednému z najväčších diktátorov tej doby Boh čím prv dal miesto v pekle. Naopak, ako dodal na záver, Boh od nás žiada spytovanie svedomia:
„Nech nám Pán dá tú milosť, len toto: aby sme sa vedeli modliť za nepriateľov; modliť sa za tých, ktorí nám chcú zle, ktorí nás nemajú radi; modliť sa za tých, ktorí nám konajú zlo, ktorí nás prenasledujú. A každý z nás vie i meno i priezvisko: modlím sa za toho, za tamtoho, za tohto a tohto... Ubezpečujem vás, že táto modlitba spôsobí dve veci: z neho urobí lepšieho človeka, lebo modlitba je mocná a nás urobí viac synmi Otca“.