13.9.2019 Pápež augustiniánom: Hľadať Boha a nechať sa hľadať Bohom
„Vy, augustiniáni ste povolaní svedčiť o tej horúcej, živej, viditeľnej a chytľavej láske Cirkvi cez komunitný život, ktorý jasne ukazuje prítomnosť Vzkrieseného a jeho Ducha. Zjednotenie v láske – ako dobre vysvetľujú aj vaše Stanovy – je centrálnym bodom skúsenosti a spirituality sv. Augustína a je to základ celého augustiniánskeho života.
Uchovávať plameň tejto bratskej lásky nebude možné bez onoho prebývanie v Bohu, ako hovorí vaša Regula: »Hlavný dôvod, prečo ste sa zišli v jednote, je ten, aby ste v súlade žili v dome a aby ste boli jednej mysle a jedného srdca na ceste k Bohu «(č.3).
„Anima una et cor unum sa rodí v tomto zdroji: v Bohu. Vaše srdcia sú stále na ceste k Bohu. Vždy. Každý člen komunity nech si za svoje prvé každodenné predsavzatie kladie, že bude hľadať Boha alebo sa bude nechávať hľadať Bohom. Tento smer bol mal byť vami deklarovaný, vyznávaný a dosvedčovaný bez falošnej zdržanlivosti. Hľadanie Boha nesmie byť zatemňované inými cieľmi, hoci veľkodušnými a apoštolskými, lebo je vaším primárnym apoštolátom. Sme tu – mohli by ste si denne medzi sebou hovoriť – pretože sme na ceste k Bohu. A keďže Boh je Láska, ide sa k Nemu v láske. „
Pápež potom citoval z listu, ktorý sv. Augustin zaslal sv. Hieronymovi, a opisuje v ňom skúseností zo života členov rehoľnej komunity: „Priznávam sa, že považujem za úplne prirodzené celkom sa zveriť náklonnosti k nim, najmä keď ma trápi svetské pohoršenia. Nachádzam v ich srdci spočinutia, ktoré je zbavené starostí, a tiež istotu Božej prítomnosti „( Epistula 73,10), na čo František nadviazal:
“ A tiež pri pohoršeniach v Cirkvi i vo vlastnej rodine sa pokoj nachádza na tejto ceste. Vrátiť sa a nabrať smer … a pohoršenia padnú samé, pretože ukazujú, že nie je žiadna iná cesta. Toto je cesta. Je dobré vracať sa často k Augustínovej meditácii nad prvým Jánovým listom, kde nazýva cirkev mater caritatis , matkou, ktorá plače nad svármi svojich detí a nabáda ich k jednote v láske „ .
Vaša rehoľa hovorí o bratskej láske ako o „prorockom znamení“, povedal ďalej pápež:
“ Nedokážeme toto všetko napĺňať, pokiaľ z lásky ku Kristovi neponesieme pokorne a krotko svoj každodenný kríž. Kríž je vždy meradlom lásky. Je pravda, že sa dá milovať bez kríža, keď nie je kríž, ale keď sa kríž naskytne, potom spôsob, ktorým sa ho chopím, je meradlom lásky .