12.12.2017 Pápež František už po štvrtý raz predsedal slávnosti Guadalupskej Panny Márie
Evanjelium, ktoré práve odznelo (Lk 1,39-48), je predslovom k dvom veľkým chválospevom: k Máriinmu chválospevu, známemu ako Magnificat a k Zachariášovmu chválospevu Benedictus, a ja ho rád nazývam „Alžbetiným chválospevom, alebo chválospevom plodnosti“. Tisíce kresťanov vo všetkých končinách sveta začínajú deň so spevom: „Nech je zvelebený Pán“ a končia svoj deň ohlasujúc Pánovu vznešenosť, „lebo dobrotivo zhliadol na poníženosť“ svojich služobníkov.
Touto formou sa veriaci z rozličných národov deň čo deň snažia spomínať; pamätať na to, že z pokolenia na pokolenie sa rozširuje Božie milosrdenstvo na všetok ľud, tak ako to prisľúbil našim otcom. A v tomto kontexte vďačnej spomienky sa rodí Alžbetin chválospev v podobe otázky: „Čím som si zaslúžila, že matka môjho Pána prichádza ku mne?“ A Alžbetu, ženu poznamenanú znakom neplodnosti, nachádzame spievajúcu v znamení plodnosti a úžasu.
Chcel by som dať dôraz na tieto dva aspekty: Alžbeta, žena v znamení neplodnosti a v znamení plodnosti.
Takto to môžeme badať u indiána Juana Diega, keď hovorí Márii: „ja pravdu povediac nič neznamenám, som ako taký kúsok povrazu, krídlo, chvost či prívesok, podriadený ľuďom a na obtiaž druhým; nebývam a ani nechodievam tam, kam ma chcete vyslať“ (Nican Mopohua, 55).
Takisto – ako nám to dali jasne vidieť latinskoamerickí biskupi – môže byť tento pocit u našich „indiánskych a afroamerických komunít, s ktorými sa v mnohých situáciách nezaobchádza dôstojne a s rovnosťou príležitostí; alebo u mnohých žien, ktoré sú vylúčené z dôvodu pohlavia, rasy alebo sociálno-ekonomickej situácie; u mladých, ktorým sa dostáva nekvalitné vzdelanie a nemajú príležitosť pokračovať vo svojich štúdiách, ani vstúpiť na trh práce, aby sa vzchopili a založili si rodinu; u mnohých chudobných, nezamestnaných, migrantov, vysídlených, roľníkov bez pôdy, ktorí sa snažia prežiť cez šedú ekonomiku; u detí, chlapcov i dievčat nútených k detskej prostitúcii, previazanej mnohokrát so sexuálnou turistikou“ (porov. Dokument z Aparecidy, 65).
Rovnakým spôsobom to vidíme u Juana Diega. Bol to práve on a nik iný, ktorý niesol na svojom plášti (tilme) obraz Panny Márie; Panny s tmavou pleťou a mestickými, miešaneckými črtami tváre, podopieranej anjelom s krídlami z pelikána a papagájov quetzal a guacamayo; matky, ktorá je schopná vziať na seba črty svojich detí, aby im dala cítiť, že majú účasť na jej požehnaní.
Zdá sa, akoby nám Boh znova a znova nástojčivo ukazoval, že ten kameň, ktorý stavitelia zavrhli, sa stal kameňom uholným (porov. Ž 118,22).
Drahí bratia a sestry, uprostred tejto dialektiky plodnosti a neplodnosti hľaďme na kultúrne bohatstvo a rozmanitosť našich národov Latinskej Ameriky a Karibiku. Ona je znakom toho veľkého bohatstva, ktoré sme pozvaní nielen zušľachťovať, ale – a osobitne v našich časoch – aj odvážne brániť pred každým homogenizačným zámerom, ktorý vedie k nanucovaniu – pod rúškom príťažlivých sloganov – jediného spôsobu rozmýšľania, bytia, cítenia a žitia, čo siaha – osobitne u našich mladých – až k vsugerovaniu pocitu menejcennosti pre príslušnosť k tej či onej kultúre. V konečnom dôsledku, naša plodnosť si od nás vyžaduje brániť naše národy pred ideologickou kolonizáciou, ktorá potiera to, čo je v nich najbohatšie, či už sú to indiáni, afroameričania, mestici, vidiečania alebo obyvatelia predmestí.
Matka Božia je predobrazom Cirkvi (Lumen gentium, 63) a od nej sa chceme naučiť byť Cirkvou s miešaneckou tvárou, s tvárou indiánskou, afroamerickou, s tvárou roľníka, s tvárou ako ten „remeň, krídlo či chvost“. S tvárou chudobnou: nezamestnaného, malého chlapca, dievčaťa, starca i mladého človeka, aby sa nikto necítil neplodným ani neosožným, aby sa nikto necítil zahanbeným či menejcenným. Ale naopak, aby sa každý, rovnako ako Alžbeta a Juan Diego, mohol cítiť nositeľom prísľubu, nositeľom nádeje, a mohol z hĺbky srdca vysloviť: „Abba!“, čiže povedať „Otče!“ (Gal 4,6), vychádzajúc z tajomstva tohto synovstva, ktoré bez toho, aby zotieralo črty kohokoľvek, robí nás univerzálnou pospolitosťou a vytvára z nás ľud.
Bratia a sestry, v tejto atmosfére vďačného pripomenutia si, že sme latinskoameričania, spievajme v našom srdci Alžbetin chválospev, chválospev plodnosti, a vyslovme spoločne s našimi národmi, ktoré to neúnavne opakujú: Požehnaná si medzi ženami a požehnaný je plod tvojho života, Ježiš.