11.6.2015 Svätý Otec v rannej homílii: Cesta, služba, nezištnosť
Vatikán 11. júna – Cesta, služba, nezištnosť. To je trojica, na ktorú sa pápež František zameral v homílii pri dnešnej rannej svätej omši v Dome sv. Marty. Zdôraznil, že učeník je povolaný, aby šiel, slúžil a ohlasoval evanjelium zadarmo, víťaziac nad klamstvom, že spása prichádza z bohatstva, z majetku. Svätý Otec vyšiel z dnešného úryvku evanjelia (Mt 10, 7-13), v ktorom Ježiš posiela svojich učeníkov, aby ohlasovali dobrú zvesť. Ježiš ich posiela na cestu, ktorá nie je nejakou „prechádzkou“, ale vyslaním s posolstvom: Ohlasovať evanjelium, ísť a prinášať spásu, evanjelium spásy.
Toto je „úloha, ktorú Ježiš dáva svojim učeníkom. Ak nejaký učeník zostáva stáť a nejde, nedá to, čo dostal v krste ostatným, nie je pravým Ježišovým učeníkom: chýba mu misionárskosť, chýba mu vychádzanie zo seba, aby priniesol niečo dobré ostatným“:
„Cesta Ježišovho učeníka je ísť ďalej a prinášať túto dobrú zvesť. Ale je tu ďalšia cesta Ježišovho učeníka: vnútorná cesta, cesta vo svojom vnútri, cesta učeníka, ktorý hľadá Pána každý deň, v modlitbe, v rozjímaní. Aj touto cestu musí učeník prejsť, pretože ak nehľadá stále Boha, evanjelium, ktoré prináša ostatným, bude to slabé evanjelium, zriedené, bez sily.“
„Táto dvojaká cesta je dvojitým putovaním, ktoré Ježiš chce od svojich učeníkov.“ Potom je tu druhé slovo: «slúžiť», pokračoval Svätý Otec. „Učeník, ktorý neslúži ostatným, nie je kresťanom. Učeník musí robiť to, čo Ježiš kázal v týchto dvoch pilieroch kresťanstva: Blahoslavenstvách a potom v ‚protokole‘, podľa ktorého budeme súdení, Matúš 25. kapitola.“ Tieto dva piliere „sú rámcom skutočnej evanjeliovej služby“:
„Keď učeník nechodí, aby slúžil, neslúži na nič to, že chodí. Ak jeho život nie je pre službu, nie je osožný pre život ako kresťan. A tu sa nachádza pokušenie sebectva: ‚Áno, som kresťan, podľa mňa som na poriadku, spovedám sa, chodím na omšu, zachovávam prikázania.‘ Ale služba druhým! Služba Ježišovi v chorých, väznených, hladných, v nezaodetých. To, čo nám Ježiš povedal, že musíme urobiť, pretože On je tam v nich! Služba Kristovi v druhých.“
„Tretie slovo je „zadarmo“. „Zadarmo ste dostali, zadarmo dávajte,“ je napomenutím Ježiša. „Cesta nezištnej služby, pretože sme dostali spásu zadarmo, čistá milosť: nikto z nás si nekúpil spásu, nikto z nás si ju nezaslúži. Je to čistá milosť Otca v Ježišovi Kristovi, v obeti Ježiša Krista“:
„Je smutné, keď sú kresťania, ktorí zabúdajú na toto Ježišovo slovo: ‚Zadarmo ste dostali, zadarmo dávajte.‘ Je to smutné, keď sú kresťanské komunity, farnosti, rehoľné kongregácie, diecézy, ktoré zabúdajú na nezištnosť, pretože za týmto a pod týmto je podvod predpokladu, že spása prichádza z bohatstva, z ľudskej moci.“
V závere Svätý Otec zopakoval tri slová: «cesta», ako pozvanie ohlasovať; «služba», teda že život kresťana nie je pre neho samého, je pre ostatných, ako bol život Ježiša; a po tretie „«zadarmo»: Naša nádej je v Ježišovi Kristovi, ktorý nám posiela nádej, ktorá nikdy nesklame. Ale „keď je nádej vo vlastnom pohodlí na ceste alebo keď je nádej v sebectve hľadať niečo pre seba a neslúžiť druhým alebo keď je nádej v bohatstve alebo v malých cenných istotách tohto sveta, toto všetko sa zrúti. Sám Pán to nechá padnúť.“