10.6.2019 Vyšiel dokument pre vychovávateľov o ideológii gender: „Muža a ženu ich stvoril
Kongregácia pre katolícku výchovu vydala metodický dokument o správnom postoji rodičov, vychovávateľov a učiteľov voči ideológii gender s názvom „Muža a ženu ich stvoril“ s podtitulom „Pre cestu dialógu o otázke genderu vo výchove “
Demokratický štát nemôže redukovať výchovno-vzdelávacie osnovy na nejaké uniformné myslenie ( pensée unique ) zvlášť, ak ide o oblasť tak delikátnu, týkajúcu sa zásadnej koncepcie ľudskej prirodzenosti a prirodzeného práva rodičov na slobodnú výchovu a vzdelanie podľa ľudskej dôstojnosti“ -. „Každá škola preto musí byť vybavená takými organizačnými nástrojmi a didaktickými programami, ktoré toto právo rodičov umožňujú a konkretizujú
„Na ceste dialógu o otázke genderv školstve – čítame v úvode dokumentu – je nevyhnutné mať na pamäti rozdiel medzi genderovou ideológiou a disciplínou genderových štúdií humanitných vied. Kým spomínaná ideológia tvrdí, ako upozorňuje pápež František, »že je odpoveďou na určité niekedy pochopiteľné ašpirácie a snaží sa presadiť ako absolútna a nespochybniteľná, ba dokonca diktuje, ako majú byť vychovávané deti« ( amoris laetitia , 56), čo znemožňuje dialóg, nechýbajú rodové štúdie , ktoré skúmajú spôsob, akým sa v rôznych kultúrach prejavuje rozdiel medzi mužským a ženským pohlavím. Voči tomuto skúmaniu je možné sa otvoriť a načúvať , argumentovať anavrhovať „(č.6). Do týchto troch krokov je štruktúrovaný príspevok vatikánskej Kongregácie pre katolícku výchovu k dialógu o otázke pohlavia v oblasti školstva.
„Ohľadom genderu musíme nájsť cesty dialógu, bez upadnutia do sloganov a do extrémizmov. Ale musíme to urobiť na základe našej identity a tak, že budeme vedieť pretlmočiť do argumentov rozumu aj to svetlo, ktoré pochádza z viery, pretože je tu mnoho zmätku a v školách hrozí, že sa bude natláčať unifikované myslenie ako niečo vedecké. Rešpektujeme všetkých, ale chceme, aby sme boli rešpektovaní.“
Zároveň musíme byť schopní viesť dialóg, obnovovať sa a doceniť aj to dobré, čo z výskumov o genderi vzišlo.“
„Vskutku sa šíri ideológia gender a učenie Cirkvi je nálepkované ako spiatočnícke. Preto bolo nevyhnutné úsilie o nastavenie edukatívneho dialógu k tejto téme.“
Dokument „Muža a ženu ich stvoril“ pozostáva z 57 bodov a člení sa do troch častí: 1. Počúvať, 2. Argumentačne zdôvodniť, 3. Navrhnúť. Názvy častí odrážajú metodologický zámer, vysvetľuje kardinál Versaldi:
„Usilovali sme sa urobiť to na rovine rozumu, s racionálnymi argumentmi, a nie sloganmi ani spôsobom fideistickým. Pre nás rozum je osvecovaný vierou a viera sa neprotiví rozumu. Na tému genderu je skrátka možné nastoliť dialóg na základe argumentov, ktoré si nevyžadujú príslušnosť ku katolíckej viere, prostredníctvom troch postojov: počúvania, argumentovania a navrhovania. Sú tu racionálne argumenty, ktoré objasňujú ústredný význam tela ako subjektivity, ktorá komunikuje identitu bytosti. V tomto svetle sa chápu biologické dáta o pohlavnej rozdielnosti medzi mužom a ženou. Formovanie identity sa zakladá na odlišnosti (alterite) a v rodine konfrontovanie sa s matkou a s otcom pomáha dieťaťu vypracovať si svoju pohlavnú identitu-odlišnosť. „Neutrálny“ rod alebo „tretí rod“ sa naopak ukazuje ako fiktívna konštrukcia.“