10.11.2017 Ranná homília Svätého Otca: Kresťan si nemôže dovoliť byť naivným
V dnešnom evanjeliovom úryvku z Lukáša sa stretávame s príbehom korupcie z bežného života. Ježiš hovorí o správcovi, ktorý spreneveril pánov majetok a keď je odhalený, namiesto toho, aby si našiel poctivú prácu, pokračuje v kradnutí za spolupráce iných. „Je to ozajstné korupčné prepojenie“, skonštatoval pápež František. Vo svojej úvahe poukázal na paralelu so súčasnosťou:
„Takíto majú moc! Keď vytvárajú korupčné prepojenia, sú mocní; a speje to až k mafiánskym spôsobom. Toto je príbeh, ale nie z rozprávky, nemusíme ho hľadať v knihách dávnych dejín. Nájdeme ho každý deň v novinách, dennodenne. Stáva sa to aj dnes, najmä tým, ktorí majú na starosti verejný majetok, nie svoj súkromný; pretože tu sa hovorí o správcovstve majetku iných, nie vlastného. Pri vlastnom majetku nikto nie je skorumpovaný, chráni si ho.“
Svätý Otec upozornil na dôsledky, ktoré Ježiš vyvodzuje z tohto príbehu, keď poukazuje na väčšiu prešibanosť „synov tohto sveta“ oproti „synom svetla“: na ich väčšiu úplatnosť, ich prefíkanosť spojenú „aj so zdvorilosťou“, v „bielych rukavičkách“. Existuje však aj „kresťanská prešibanosť?“ – položil si otázku pápež František:
„Ale ak títo sú prefíkanejší ako kresťania – ale ja by som nepovedal kresťania, pretože aj mnohí skorumpovaní si hovoria kresťania –, ak sú prefíkanejší od tých, čo sú verní Ježišovi, tak sa pýtam: existuje aj kresťanská prešibanosť? Existuje aj pre tých, čo chcú nasledovať Ježiša taký postoj, vďaka ktorému by neskončili zle, neboli zaživa zhltnutí ostatnými – ako hovorila moja mama: ‚zjedení za surova’? Aká je to tá kresťanská prefíkanosť, ktorá nie je hriechom, ale pomáha mi napredovať v službe Pánovi a tiež v pomoci druhým? Existuje kresťanská prešibanosť?“
Áno, odpovedá pápež František, existuje „kresťanský inštinkt ako prežiť bez padnutia do osídiel korupcie“. V evanjeliu ho Ježiš ho naznačuje niekoľkými protikladmi, keď napríklad hovorí o kresťanoch, ktorí sú ako „baránky medzi vlkmi“ alebo „opatrní ako hady a jednoduchí ako holubice“. A ako sa to dá? Troma postojmi: prvým je „zdravá nedôvera“, to znamená byť opatrný voči tomu kto „priveľa sľubuje“ a „priveľa hovorí“, tak ako „tí, čo ti vravia: ‚Investuj do mojej banky, ja ti dám dvojnásobný úrok’. Druhým postojom je uvažovanie nad zvodmi diabla, ktorý pozná naše slabosti. A do tretice je to modlitba.
„Prosme dnes Pána, aby nám daroval milosť byť chytrými, chytrými kresťanmi, mať túto kresťanskú prešibanosť. Ak existuje niečo, čo si kresťan nemôže dovoliť, tak je to byť naivným. Ako kresťania máme vo svojom vnútri poklad; tým pokladom je Duch Svätý. Musíme si ho strážiť. Ten, kto je naivný, sa nechá obrať o Ducha. Kresťan si nemôže dovoliť byť naivným. Vyprosujme si túto milosť kresťanskej prešibanosti a kresťanského inštinktu. Je to tiež dobrá príležitosť modliť sa za skorumpovaných. Hovorí sa o smogu, ktorý znečisťuje ovzdušie, ale jestvuje aj smog korupcie v spoločnosti. Modlime sa za skorumpovaných: úbožiaci, kiež nájdu spôsob ako sa dostať von z toho väzenia, do ktorého sami vkročili.“