10.1.200 Ranná homília: Môže milovať Boha ten, komu nezáleží na bratovi?
Apoštol Ján pochopil, čo je láska, zakúsil ju a vstúpením do Kristovho srdca porozumel jej vyjadreniu. A tak nám vo svojom liste hovorí, ako máme milovať a ako sme milovaní. Boh je ten, čo nás miloval ako prvý. A pri prejavovaní lásky voči druhým sa nesmieme báť „zašpiniť si ruky“.
Boh miluje ako prvý
Počiatok lásky pochádza od Boha. Ja začínam milovať, alebo môžem začať milovať, pretože viem, že On ma miloval ako prvý. Ak by nás on nemiloval, určite by sme my nemohli milovať.
„Keby práve narodené dieťa, len po niekoľkých dňoch mohlo hovoriť, zaiste by vysvetlilo túto skutočnosť: „Cítim sa milované rodičmi“. A toto, čo prejavujú rodičia svojmu dieťaťu, je to, čo Boh prejavuje nám: miluje nás ako prvý. A tým sa v nás rodí a rastie naša schopnostiť milovať. Toto je jasná definícia lásky: môžeme milovať Boha, pretože on nás miloval ako prvý.“
Druhá pravda, ktorú apoštol bez okolkov vyslovuje, je nasledujúca: „Ak niekto povie: «milujem Boha» a nenávidí svojho brata, je luhár.“ Ján o takom človeku nehovorí, že je „nevychovaný“, alebo „sa mýli“, ale nazýva ho „luhárom“:
„Milujem Boha, modlím sa, dostávam sa do extázy… a potom druhých ľudí odpisujem, nenávidím ich či ich jednoducho nemilujem, alebo som k nim ľahostajný… Nehovorí: „Zmýlil si sa“, ale hovorí: „Si luhár“. A toto slovo v Biblii je jasné, pretože byť luhárom je spôsob bytostne vlastný diablovi: je to Veľký luhár, hovorí nám Nový zákon, je to otec lži. Toto je definícia Satana, ktorú nám dáva Biblia. A ak ty hovoríš že miluješ Boha, a brata nenávidíš, si na opačnej strane: si luhár. V tomto nie sú ústupky.“
Kto nemiluje brata, klame o láske k Bohu
Mnohí si môžu nachádzať ospravedlnenia k neláske, napr. niekto môže povedať: „Otče, ja nemám nenávisť, ale toľkí ľudia mi ubližujú, nemôžem vystáť ich nevychovanosť a hrubosť“ –. Apoštol Ján však hovorí o konkrétnosti lásky, keď píše: „Kto nemiluje svojho brata, ktorého vidí, nemôže milovať Boha, ktorého nevidí
Ak nie si schopný milovať ľudí, počnúc najbližšími až po tých najvzdialenejších, s ktorými si v kontakte, nemôžeš nám navrávať, že miluješ Boha. Si luhár.“
Nejde tu iba o priame city nenávisti, ale môže tu ísť aj o ľahostajnosť k problémom druhých. Láska sa však vyjadruje konaním dobra,:
„Niekto by si povedal: «Aby som bol dôsledne čistý, budem piť iba destilovanú vodu.» – Zomrieš! Pretože toto životu neosoží. Ozajstná láska nie je destilovaná voda: je to voda každodennosti, s problémami, citmi, s momentmi lásky i nenávisti, ale je taká. Milovať znamená konkrétnosť, konkrétnu lásku: nie je to láska z laboratória. Tomuto nás učí apoštol (Ján) týmito tak jasnými definíciami.
Nuž, ľahostajnosť je trochu skrytejší spôsob nelásky k Bohu a k blížnemu: «Nie, toto ja nechcem: chcem destilovanú vodu. Nemiešam sa do problémov druhých.» – Ale musíš sa, aby si pomohol, aby si sa modlil.“
Aj ľahostajnosť je neláska
Pápež František zacitoval vyjadrenie sv. Alberta Hurtada: „Nekonať zlo je dobré, ale nekonať dobro je zlé“. Skutočná láska „musí prinášať a konať dobro (…), zašpiniť si ruky v skutkoch lásky“.
Nie je to jednoduché, ale cestou viery možno premôcť svet, tú mentalitu sveta, ktorá nám bráni milovať. No na túto cestu „nevkročia ľahostajní, tí, čo si umývajú ruky od problémov, tí, ktorí sa nechcú zamiešať do problémov, aby pomohli, aby konali dobro; nevstupujú na ňu ani falošní mystici, čo majú destilované srdce ako voda, keď hovoria ako milujú Boha, ale zanedbávajú lásku k blížnemu“.
Homíliu pápež František ukončil výzvou k modlitbe: „Nech nás Pán naučí týmto pravdám: istote, že sme milovaní ako prví a odvahe milovať bratov“.