Sociálna akadémia
  • Blog
  • Darujte
  • Domov
  • Lev XIV.
  • František
  • Galéria
  • Kontakt
  • Podnikatelia
    • Povolanie podnikateľa
    • Cirkev o spoločnosti
    • Hodnoty v podnikaní
    • Záznam z konferencie
    • Napísali o nás
  • Udalosti

25.5.v životných rozhodnutiach nie sme sami.Duch Svätý nás predovšetkým učí Pánove slová tak, že ich hlboko vtláča do nášho vnútra

  1. Home
  2. Kázne

25.5.2025 Pápež zasadol na rímsku katedru: Chcem vám dať to málo, čo mám a čo som

Svätá omša pri prevzatí rímskej katedry, Bazilika sv. Jána v Lateráne, 25. mája 2025

S úctou pozdravujem prítomných pánov kardinálov, osobitne kardinála vikára, pomocných biskupov a všetkých biskupov, drahých kňazov – farára, kaplánov i všetkých, ktorí sa rozličným spôsobom podieľajú na pastoračnej starostlivosti o naše spoločenstvá –, ako aj diakonov, rehoľníkov, rehoľníčky, predstaviteľov verejného života a vás všetkých, drahí veriaci.

Rímska cirkev je dedičkou veľkej histórie, zakorenenej v svedectve Petra, Pavla a nespočetného množstva mučeníkov, a má jedinečné poslanie, ktoré výstižne vyjadruje nápis na priečelí tejto katedrály: byť Mater omnium Ecclesiarum – Matkou všetkých cirkví.

Pápež František nás často pozýval zamýšľať sa nad materinskou dimenziou Cirkvi (porov. apošt. exhort. Evangelii gaudium, 46 – 49.139 – 141; katechéza z 13. januára 2016) a nad jej charakteristickými črtami: nežnosť, ochota k obete a schopnosť načúvať, ktorá umožňuje nielen pomáhať, ale často aj predvídať potreby a očakávania ešte skôr, ako sú vyslovené. Sú to znaky, o ktoré sa usilujeme, aby rástli v celom Božom ľude – aj tu, v našej veľkej diecéznej rodine: vo veriacich, v pastieroch, predovšetkým však vo mne. Povzbudením k tejto úvahe sú nám aj dnešné biblické čítania.

V Skutkoch apoštolov (porov. Sk 15, 1 – 2. 22 – 29) sa osobitne hovorí o tom, ako prvotné kresťanské spoločenstvo čelilo výzve otvoriť sa pohanskému svetu pri ohlasovaní evanjelia. Nebol to ľahký proces: vyžadoval si veľa trpezlivosti a vzájomného načúvania; a to predovšetkým vo vnútri antiochijskej komunity, kde bratia cez dialóg – niekedy i diskusiu – spoločne dospeli k rozhodnutiu. No Pavol a Barnabáš sa neuspokojili s tým, že rozhodli sami za seba: s pokorou sa vybrali do Jeruzalema, aby tam hľadali jednotu s materskou Cirkvou.

Tam ich vypočuli Peter a apoštoli. A tak sa začal dialóg, ktorý napokon viedol k správnemu rozhodnutiu: s ohľadom na úsilie novopokrstených sa uzniesli, že na nich nebudú klásť neúnosné bremená, ale budú od nich žiadať len to podstatné (porov. Sk 15, 28 – 29). To, čo sa zdalo byť problémom, sa tak pre všetkých stalo príležitosťou na premýšľanie a na duchovný rast.

Biblický text nám však hovorí ešte viac – prekračuje rámec ľudskej dynamiky tohto deja.

Prezrádzajú to slová, ktoré bratia v Jeruzaleme napísali tým v Antiochii, keď im oznamovali prijaté rozhodnutia. Píšu: „Lebo Duch Svätý a my sme usúdili…“ (Sk 15, 28). Zdôrazňujú teda, že v celom tomto procese bolo najdôležitejšie načúvanie Božiemu hlasu. Pripomínajú nám, že jednota sa buduje predovšetkým „na kolenách“, v modlitbe a v neustálej snahe o obrátenie. Len v tomto napätí môže každý z nás v sebe počuť hlas Ducha, ktorý volá: „Abba! Otče!“ (Gal 4, 6), a následne počúvať a chápať ostatných ako bratov.

Aj dnešné evanjelium (porov. Jn 14, 23 – 29) nám toto posolstvo potvrdzuje: hovorí nám, že v životných rozhodnutiach nie sme sami. Duch Svätý nás posilňuje a ukazuje nám cestu, ktorou máme ísť – učí nás a pripomína všetko, čo nám Ježiš povedal (porov. Jn 14, 26).

Duch Svätý nás predovšetkým učí Pánove slová tak, že ich hlboko vtláča do nášho vnútra – podľa biblického obrazu zákona už nie vyrytého na kamenných doskách, ale zapísaného v srdci (porov. Jer 31, 33). Je to dar, ktorý nám pomáha rásť až do takej miery, že sa jedni druhým stávame „Kristovým listom“ (porov. 2 Kor 3, 3). A naozaj: tým viac dokážeme ohlasovať evanjelium, čím viac sa ním necháme uchvátiť a premieňať – keď dovolíme Duchu Svätému, aby nás očistil zvnútra, zjednodušil naše slová, očistil naše túžby a urobil naše skutky veľkodušnými.

A tu vstupuje do hry druhé sloveso: „pripomínať“, (v lat. recordārī, kde je základom cor – srdce, pozn. prekl.) teda znova obrátiť pozornosť srdca k tomu, čo sme prežili a čomu sme sa naučili, aby sme prenikli hlbšie do jeho významu a zakúsili jeho krásu.

V tejto súvislosti myslím na náročnú cestu, ktorou sa už niekoľko rokov uberá Rímska diecéza, rozčlenená na rôzne úrovne načúvania: svetu navôkol, aby sme zachytili jeho výzvy, a vnútri komunity, aby sme porozumeli potrebám a mohli rozvíjať múdre a prorocké iniciatívy evanjelizácie a lásky. Je to náročná cesta, ktorá ešte neskončila, a usiluje sa obsiahnuť veľmi bohatú, ale aj veľmi zložitú realitu. Je však hodná histórie tejto Cirkvi, ktorá neraz ukázala, že vie „myslieť vo veľkom“, s nasadením sa pustiť do odvážnych projektov a vystaviť sa novým a náročným výzvam.

Dôkazom toho je aj veľká angažovanosť celej diecézy v týchto dňoch pri príprave Jubilea – v prijímaní a sprevádzaní pútnikov a v nespočetných ďalších iniciatívach. Vďaka veľkému úsiliu sa toto mesto javí tým, ktorí doň prichádzajú – niekedy z veľmi ďaleka – ako veľký otvorený a pohostinný dom, a predovšetkým ako ohnisko viery.

Z mojej strany vyjadrujem túžbu i odhodlanie vstúpiť do tohto rozsiahleho „stavebného“ priestoru a podľa mojich možností načúvať všetkým, aby som sa mohol učiť, chápať a rozhodovať spolu s vami: „kresťan s vami a biskup pre vás“, ako hovoril svätý Augustín (porov. Sermo 340, 1). Prosím vás, aby ste mi v tom pomáhali spoločným úsilím v modlitbe a v láske, pričom majme na pamäti slová svätého Leva Veľkého: „Všetko dobro, ktoré pri výkone nášho úradu konáme, je dielom Krista, a nie naším, lebo bez neho nemôžeme nič – chválim sa však ním, od neho totiž pochádza celá účinnosť nášho konania“ (Sermo 5, De natali ipsius, 4).

K týmto slovám by som chcel na záver pripojiť myšlienku blahoslaveného Jána Pavla I., ktorý 23. septembra 1978 – s radostnou a pokojnou tvárou, ktorá mu už vtedy vyslúžila označenie „pápež úsmevu“ – takto pozdravil svoju novú diecéznu rodinu: „Svätý Pius X. – keď nastúpil ako patriarcha do Benátok, zvolal v Bazilike svätého Marka: ‚Čo by zo mňa bolo, Benátčania, keby som vás nemiloval?‘ Ja hovorím Rimanom niečo podobné: môžem vás uistiť, že vás milujem, že si želám len vstúpiť do služby vám a dať všetkým k dispozícii svoje skromné sily, to málo, čo mám a čím som“ (Homília pri prevzatí rímskej katedry, 23. septembra 1978).

Aj ja vám vyjadrujem celú svoju náklonnosť, s túžbou deliť sa s vami na spoločnej ceste o radosti i bolesti, námahy i nádeje. Aj ja vám ponúkam „to málo, čo mám a čím som“, a zverujem to príhovoru svätých Petra a Pavla a mnohých ďalších bratov a sestier, ktorých svätosť osvetlila dejiny tejto Cirkvi i cesty tohto mesta. Nech nás sprevádza a prihovára sa za nás Panna Mária.

Najnovšie články
  • Trend 3 2015 kardinal Turkson: Len podnikanie dokáže odstrániť chudobu
  • Riziká pre duchovný život pri podnikaní
  • Vitajte na našej stránke
Najnovšie komentáre

    © 2014 Stylemix Themes. All rights reserved.
    Back to top of page